Ørteren rasteplass langs Nasjonal turistveg Hardangervidda. Den støpte «Kragen» skaper unike og varierte steder for en rast med utsikt mot innsjøen Ørteren. Foto: Terje Heggelien

Gjennom målrettet arbeid i over 30 år har Statens vegvesen sørget for at Nasjonale turistveger er blitt en særegen turistattraksjon. Utviklingen av de 18 utvalgte strekningene, fra Jæren i sør til Varanger i nord, får flere til å velge Norge som ferieland. Dette bidrar til verdiskaping, i tråd med satsingens hensikt.

I 2025 fortsetter arbeidet med å tilrettelegge for den gode reiseopplevelsen. Med innovativ og stedstilpasset arkitektur og kunst, skal de 18 turistvegene fortsette å inspirere og fascinere.

-Selv om arkitekturen har gjennomgått en betydelig endring og utvikling gjennom årene, er det fortsatt viktig å videreføre de høye kvalitetskravene i det som planlegges og bygges, sier Silje Myhre Amundsen, seksjonsleder for Statens vegvesen Nasjonale turistveger. 

Turistvegattraksjonene skal alle være unike, med en form, funksjon, størrelse og tilrettelegging som er tilpasset landskapet.
-Anleggene skal kunne eldes med verdighet og beholde sin originalitet og attraktivitet også over tid, sier Silje Myhre Amundsen.

Her er årets nye prosjekter:

Kvinne og to små barn vandrer på stien foran kafebygg på stranden.
Hauklandstranda har lenge vært brukt som badeplass og rekreasjonsområde for både lokale og tilreisende. Illustrasjon: Arne Henriksen Arkitekter AS

Hauklandstranda, Nasjonal turistveg Lofoten

Kafé og parkering

Haukland er ei lita bygd på yttersida av Vestvågøy, en avstikker fra Nasjonal turistveg Lofoten. Her ligger ei godt avskjerma sandstrand som av flere er kåret til Norges fineste strand. 

Den økende turismen i Lofoten krever mer tilrettelegging på populære utfartssteder som Hauklandsstranda. Våren 2025 åpner et nytt servicebygg som inneholder kafé, sanitæranlegg og plass til utstyr for aktivitetene som tilbys. 

Med definerte stisystem, tilrettelagte oppholdsarealer og en definert parkeringsplass er målet å redusere slitasjen i terrenget og samtidig legge til rette for en god opplevelse for alle besøkende. Bygg, parkering og øvrig infrastruktur er etablert skånsomt i terrenget for å unngå store inngrep i det sårbare og unike kystlandskapet. 

Hauklandstranda er et statlig sikret friluftsområde eid av Miljødirektoratet og forvaltet av Vestvågøy kommune. Dette skal sikre at attraktiv natur forblir tilgjengelige friluftsområder for alle. Prosjektet er et samarbeid mellom Nordland fylkeskommune, Vestvågøy kommune og Statens vegvesen Nasjonale turistveger.

Prosjektet åpner sommeren 2025
Arkitekt: Arne Henriksen Arkitekter AS
Entreprenør: Thore Magnussen & Sønn AS

Betongstøpt rasteplass med former inspirert av Hardangersøm.
Vardestopp rasteplass. Den støpte "Kragen" er hentet med inspirasjon fra gammel bondekultur og Hardangersøm. Foto: Terje Heggelien

Ørteren og Vardestopp, Nasjonal turistveg Hardangervidda

Rasteplasser

Ørteren og Vardestopp rasteplasser ligger vakkert til langs riksveg 7 ved det regulerte vannet Ørteren øst på Hardangervidda.

Rasteplassene er oppgradert med parkering og et støpt oppholdsareal i lavkarbonbetong. Dekket er formet som en krage og bukter seg i ei organisk myk linje ut mot terrenget og formidler overgangen fra det menneskeskapte veganlegget til det naturlige landskapet. Her skapes det varierte og unike små oppholdssteder. Det er gruset en enkel sti mellom rasteplassene og vannet Ørteren. 

Rasteplassene er utformet etter samme lest i et forsiktig og lavmælt uttrykk med mottoet «LA VÆRE». 

Prosjektene åpner sommeren 2025
Landskapsarkitekt: Bjørbekk & Lindheim AS v/Nuno Almeida og Katrine Brekke Ellingsen
Entreprenør: GTS AS

To små servicehus/ toaletter i åpent landskap ved grusveg.
Hamningberg byr på kontrastfylt natur tett på storhavet. Illustrasjon: KAP – Kontor for Arkitektur og Plan

Hamningberg, Nasjonal turistveg Varanger

Servicebygg og rasteplass

Hamningberg er et fraflyttet fiskevær i Båtsfjord kommune, ytterst på Varangerhalvøya i enden av Nasjonal turistveg Varanger. Stedet er spesielt med sin intakte bebyggelse fra 1800-tallet.

Hamningbergs uoffisielle status som «Europas ende» har gjort stedet til et yndet mål for reisende fra Norge og Europa. Hvert år valfarter mange hit for å oppleve midnattssolen, naturen og stillheten.

For å håndtere den økte trafikken og tilby et attraktivt endestopp blir servicetilbudet styrket med toaletter og utbedret parkeringsplass. 

Prosjektet åpner sommeren 2025
Arkitekt: KAP – Kontor for Arkitektur og Plan
Entreprenør: Finnmark Entreprenør AS

Mann på utsiktsplattform ser ut over Hardangerfjorden.
Helleristningsfeltet ved Vangdal er tilrettelagt for besøkende. Foto: Silje Myhre Amundsen, Statens vegvesen

Vangdal, Nasjonal turistveg Hardanger

Oppgradering av rasteplass

Vangdal rasteplass ligger ved fv. 49 mellom Norheimsund og Tørvikbygd. I tilknytning til rasteplassen ligger Salthammaren helleristningsfelt, et fredet kulturminne som gjør stedet til et mye besøkt punkt.   

Området er tidligere opparbeidet med bedre tilkomst og lyssetting av bergkunst. Arbeidet var et spleiselag mellom Riksantikvaren, Vestland fylkeskommune, Kvam herad, Universitetsmuseet i Bergen og Nasjonale turistveger i Statens vegvesen.

For å gi stedet et helhetlig uttrykk og trygge omgivelser trengs det enda et løft. Selve rasteplassen med bord og benker blir pusset opp, og en gammel murkant mot utsikten til Hardangerfjorden byttes ut med nytt rekkverk. Prosjektet er del av arbeidet med nødvendig fornying og kontinuerlig vedlikehold.

Prosjektet skal så ferdig sommeren 2025
Beskrivelse og arbeidstegninger: Brian Perktold hos Dipl.-Ing. Florian Kosche AS. 
Entreprenør: Ikke valgt

Kvinne og mann står inntil rekkverket på et utsiktspunkt.
Kvelven byr på dramatisk natur og unik veghistorie. Illustrasjon: ATSITE AS

Kvelven, Nasjonal turistveg Ryfylke

Rasteplass og utsiktspunkt

Vegen gjennom Brattlandsdalen mellom Sand og Røldal var en av Norges første turistveger. Langs det som nå er riksveg 13 og Nasjonal turistveg Ryfylke, skal Statens vegvesen bygge en rasteplass med utsiktspunkt i tilknytting til en gammel, vel 600 meter lang vernet vegstrekning. 

Prosjektet legger til rette for at flere kan oppleve det historiske veganlegget, og det dramatiske landskapet på sikkert vis. Fra det nye utsiktspunktet kan publikum oppleve juv og jettegryter og det spektakulære elveløpet som bruser forbi. En liten spasertur langs gamlevegen tar besøkende til Kvelventunnelen, som er en av de første vegtunnelene bygget i Norge.

Prosjektet åpner høsten 2025
Konsulent: ATSITE AS  
Entreprenør: Ikke valgt

Rasteplass med benker og trær. Mann i rullestol kjører inn på plassen.
Den nye rasteplassen bygges med gjenbruk av stein. Illustrasjon: 3RW arkitekter AS

Måbø bru, Nasjonal turistveg Hardangervidda

Rasteplass 

Måbø bru er ei steinhvelvbru fra 1910 over elva Bjoreio i Måbødalen. Brua og gamlevegen er et verna kulturminne og ble tatt ut av bruk da den nye traseen for riksveg 7 stod klar i 1986. 

Rasteplassen på nedsiden av brua blir nå oppgradert med særegne sittegrupper, beplantning og universell utformet adkomst. Fra rasteplassen er det god utsikt mot Måbø bru og fossestrykene ved utløpet av Måbøvatnet. 

I utformingen av prosjektet har arkitekten lagt stor vekt på gjenbruk av stein.
Prosjektet er en del av arbeidet med å ruste opp Nasjonal turistveg Hardangervidda i Måbødalen og ved Vøringsfossen til å bli en helhetlig reiseopplevelse med gamle ferdselsveger, kulturhistorie og turistvegprosjektene som viktige ingredienser.

Prosjektet åpner høsten 2025
Arkitekt: 3RW arkitekter ved arkitekt Sixten Rahlff
Entreprenør: Ikke valgt