Torghatten er en av Norges største naturattraksjoner. Hit kommer turister fra hele verden for å oppleve det spektakulære hullet i fjellet. Foto: Frid-Jorunn Stabell, Statens vegvesen

Turistvegprosjektet Torghatten var sammen med Flomsikringsprosjektet Vinstra park og naturrestaureringsprosjektet Nyelv bru en av tre finalister til Landskapsarkitekturprisen 2024.

Tre kvinner mottar blomster på en scene.
Mottok Landskapsarkitekturprisen 2024: Aurora Rønning Johansen og Kari Bergo fra Østengen & Bergo Landskapsarkitekter MNLA. I midten Silje Myhre Amundsen, seksjonsleder for Statens vegvesen, Nasjonale turistveger. Foto: Anne Guro Røsæg

Østengen & Bergo Landskapsarkitekter MNLA og Turistvegseksjonen i Statens Vegvesen vant prisen for sin dype forståelse og gode gjennomføring i et prosjekt som lavmælt beskytter naturen og gjør den mer tilgjengelig for flere. Oppgraderingen av Torghatten viser fram det beste av Norge for et internasjonalt publikum på en forsvarlig og vakker måte, skriver NLA i en pressemelding.

Gangsti i stein opp mot fellet Torghatten.
Det gamle stisystemet er blitt oppgradert og tilgjengeliggjort som en trygg rundtur. Foto: Frid-Jorunn Stabell, Statens vegvesen

I alt 19 prosjekter fra hele landet var innmeldt til Landskapsarkitekturprisen 2024. De unike prosjektene hadde alle gode kvaliteter og varierte i omfang og geografi. Flomsikring, klimatilpasning, samt restaurering av natur var gjennomgående trekk blant prosjektene juryen hadde til vurdering.

Grussti langs sjøkanten ved Torghatten.
Universelt utformet gangsti byr på flotte opplevelser. Foto: Per Finborud, Statens vegvesen

-Tiltakene som er planlagt og gjennomført ved Torghatten har som ambisjon å ivareta og forsterke stedets magiske og storslåtte kvaliteter. Det har vært et utrolig lærerikt, spennende og utfordrende prosjekt å jobbe med, hvor alle parter har jobbet mot et best mulig sluttresultat. At vi nå vant denne høythengende prisen, viser at vi alle har løst oppgaven på en god måte. All ære til alle involverte, sier Silje Myhre Amundsen, seksjonsleder i Statens vegvesen, Nasjonale turistveger.

Servicebygg i tre og glass med gangveger rundt.
Det nye servicebygget ved Torghatten er konstruert med heltrebjelker som ligger i ulike retninger og krager ut over laftede toalett- og utstillingsrom. Foto: Trine Kanter Zerwekh, Statens vegvesen

Utbyggingen ved Torghatten er et samarbeid mellom Statens vegvesen, Nordland fylkeskommune og Brønnøy kommune.

Se bildespill fra Torghatten.

Torghatten prosjektfakta:
Byggherre: Statens vegvesen, Turistvegseksjonen
Ansvarlig landskapsarkitekt: Kari Bergo, Østengen & Bergo MNLA
Arkitekt: Atelier Oslo (Servicebygg og ståltrappen i Torghatthullet)
Entreprenør: OK Kristoffersen og Stibyggjaren AS
Byggeår/ferdigstilt: 2022-2024 (Prosjektet åpnet 14. juni 2024)